Passend onderwijs? Nee, strafregels schrijven

Hij zit op vier havo en moet er heel erg hard aan trekken want hij heeft dyslexie en add, oftewel moeite met taal en moeite met plannen en focussen. Hij wil graag zijn diploma halen maar best vaak gaat het mis, heeft hij zijn huiswerk niet goed genoteerd of is hij domweg een opdracht vergeten. Dat is zijn handicap. Op zijn Bossche middelbare school hebben ze echter een regel: huiswerk niet gemaakt, dan strafregels schrijven na school. Anno 2015.

Dus zit deze add-er geregeld strafregels te schrijven: ‘ik moet mijn huiswerk maken, ik moet mijn huiswerk maken’. Gevolg? Hij komt laat thuis. Tegen vijven is de medicatie die hem gefocust houdt uitgewerkt. Dus lukt het hem ’s avonds weer niet zijn huiswerk af te krijgen. Zeker drie jaar duurt deze zotte vertoning al. Zijn moeder kan praten als Brugman, regels zijn regels op deze school.

Een ander jongen met een beperking wil bij zijn proefwerken zijn binas-boek voor Scheikunde erbij houden. Dat geeft hem rust en het mag ook bij het eindexamen. De school verbiedt hem dat want ‘wil geen uitzonderingen’. De minister geeft scholen in het kader van passend onderwijs genoeg ruimte om dit soort maatwerk toe te staan maar deze Bossche school wil er niet aan, bang als ze is dat het meer probleemleerlingen aantrekt. Dat komt het slagingspercentage niet ten goede.

Dan deze veertienjarige knul uit Empel. Slimme gast, kan alles met computers, is een Armin van Buren in spe. Hij heeft Asperger en is te ingewikkeld bevonden voor het reguliere onderwijs. Dus gaat hij naar het speciaal onderwijs, de Zwengel in Vught. Daar volgt hij havo. Vwo kan niet, hoezo passend? Op de Zwengel zitten niet alleen kinderen met autisme maar gaan ook de pubers die behandeld worden op de psychiatrische jeugdkliniek Herlaarhof. Die hebben echt zware problemen. Vorig jaar pleegden in korte tijd twee klasgenoten van hem zelfmoord. Een havo-klas voor jongeren met autisme hoort niet op een instellingsterrein van een psychiatrische kliniek maar bij een ‘normale’ school. Den Bosch kiest daar niet voor.

De kinderpsychiater die ik vroeg hoe zij aankijkt tegen ‘Bossche thuiszitters’ zei: “Al die definities die gehanteerd worden zijn verwarrend. In het ene geval heet je thuiszitter, in het andere geval zit je met toestemming van de leerplichtambtenaar thuis. Maar ook als je met toestemming thuis zit, krijg je vaak geen onderwijs. Dat kan toch niet de bedoeling zijn.”

Een zorgaanbieder klaagt: jongeren die zij opvangt met complexe problematiek willen heel graag naar het middelbaar beroepsonderwijs. Maar het Koning Willem I College biedt geen maatwerktrajecten. Een arbeidsongeschikte jongere kost de stad uiteindelijk veel meer dan het organiseren van een maatwerktraject. Een en een is twee zou je denken.

Mijn pleegzoon tot slot zit op een hele goeie school. Het Stedelijk VSO in Rosmalen. Maar ook daar moet fors bezuinigd worden. Dus zit hij nu met zeventien leerlingen in de klas, dat is te overprikkelend voor hem. Hij is nu halve dagen thuis.

Als er anno 2015 toch strafregels geschreven moeten worden:

Passend onderwijs is nog best ver weg

Passend onderwijs is nog best ver weg

Passend onderwijs is nog best ver weg

 

Dit bericht werd geplaatst in passend onderwijs en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Passend onderwijs? Nee, strafregels schrijven

  1. Eline van der Voort zegt:

    Inderdaad nog heel ver weg. 1000 x overschrijven minister!!

    Liked by 1 persoon

  2. Ondanks goede bedoelingen en initiatieven is het waarheid als een koe: “passend onderwijs is nog heel ver weg!”.
    Helaas..

    Like

  3. Lotte van der Vlies zegt:

    Het zijn jammer genoeg niet alleen de scholen die falen met het aanbieden van passendonderwijs. In mijn persoonlijke situatie is het juist de gemeente Helmond die het af laat weten. Uit het oogpunt van passendonderwijs moet mijn dochter van 13 jaar aankomend schooljaar naar het reguliere onderwijs terwijl ze nu nog op het V.S.O op de Zwengel van Herlaarhof zit. Ze heeft als advies basis-kader groen LWOO gekregen. Maar aangezien dit type onderwijs niet in Helmond is te krijgen is ze genoodzaakt om ruim 25km verderop naar de Citaverde in Horst te gaan. Over de school kan ik voorlopig nog alleen maar positief zijn en zijn er al diverse malen gesprekken en onderzoeken geweest die erg positief zijn geweest. En is ze ook aangenomen met ingang van 2015-2016. Maar ze is hiervoor Door haar autisme aangewezen op leerlingenvervoer om er te komen. Maar de gemeente Helmond weigert om dit te geven omdat zoals ze zelf zeggen dat dit voor regulier onderwijs niet mogelijk is terwijl het om passendonderwijs gaat op een reguliere school. Terwijl ze zelf wel gerechtigd zijn om hierop een uitzondering te maken maar dan moet ik hiervoor naar de gemeente raad en dat zijn dan de woorden van wethouder de Leeuw. gevolg dat ik nu al via school, oudervereniging balans, wethouder, plaatselijke politiek, samenwerkend verband peel61 probeer om haar vervoer geregeld te krijgen. Terwijl als je naar het Internationale recht van het kind kijkt bij artikel 23 ze dit wettelijke wel verplicht zijn. Dus hier is niet de schuld bij de school maar bij de gemeente Helmond als ik zo dadelijk een kind thuis heb zitten.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s